JIVE-A-RAMA VOLUME 2 - VARIOUS ARTISTS

Artiest info
Website
Label: Atomicat Records

De bebop-geschiedenis hebben we hier elders al voor u verteld en we gaan nu hetzelfde doen voor het ‘jive’-muziekgenre. Van de films uit de oude doos herinnert u zich ongetwijfeld de grote zalen vol met dansende en swingende heren in tuxedo’s en dames met breed uitzwaaiende hoepelrokken. De dansstijl ‘jive’ kwam er in het begin van de jaren ’30 van vorige eeuw onder invloed van de Afro-Amerikaanse gemeenschap in de Verenigde Staten.

De naam ‘jive’ is een uitvinding van de beroemde jazz-orkestleider en zanger Cab Calloway en het op Latin-dansen geïnspireerde ‘jive’-genre was het antwoord van de zwarte bevolking op het veel stijvere ‘ballroom dancing’-genre dat vooral door blanken werd gepractiseerd. Toen dit dansgenre ook ingang begon te vinden op het Europese continent werd hier de benaming aangepast naar ‘boogie-woogie’ en ‘swing boogie’. Door de blanken werd ‘jive’ bestempeld als een nogal vulgaire dans maar enkele decennia later werd de ‘jive’ een officiële Latin-dance bij ballroom-danswedstrijden.

De muziek die werd gebruikt om op te ‘jiven’ is aanstekelijk en dat kunt u nu zelf ook vaststellen op het tweede volume van de door retro-platenlabel ‘Atomicat Records’ uitgebrachte reeks verzamelplaten onder de naam “Jive-A-Rama”. We krijgen gedurende 67 minuten dertig van dergelijke uptempo dansnummers uit de jaren 1956 tot 1961 te horen en we dagen u graag uit om gedurende die hele afspeeltijd de swingende ‘jive’ te blijven dansen.

Oefenen kunt u inmiddels al op de twee songs die we onderaan deze recensie hebben toegevoegd op de audiovideo’s: eerst Brook Benton met “I Wanna Do Everything For You” en daarna de betreurde Ritchie Valens met het liedje “That’s My Little Suzie”. Vergeet daarbij wel niet om voor voldoende dansruimte te voorzien en ook de knop van het geluid van de stereo mag meer naar rechts gedraaid worden. Veel dans- en luisterplezier met deze liedjes waaronder ook twee rarities-versies te vinden zijn van songs die we het best van Elvis Presley kennen: “Sois Pas Cruelle” van George Ulmer uit 1957 is Presley’s “Don’t Be Cruel” en Conway Twitty brengt zijn uit 1961 stammende versie van het nummer “Treat Me Nice”, de B-kant van de Elvis Presley-hitsingle “Jailhouse Rock” uit 1957.

(valsam)